fredag 2 september 2011

Fördomsfritt - javisst! :)

Idag har kära mor hjälpt mig med alla hundpromenader och först ut var Mandie och JRT Harry - de yngsta hundarna som behöver få rastas, leka och aktiveras innan de lämnas ensamma så de verkligen är trötta och inte hittar på bus medan de andra hundarna är ute. Måste säga att de är så duktiga bägge två, med trött blick brukar de titta upp på mig när jag kommer in med de andra hundarna och inte alls berörda av att de varit ensamma, eller nåja de har ju haft sällskap av varandra så helt ensamma har de ju inte behövt vara.

Under promenaden med Mandie och Harry möter vi en kvinna, hennes son i äldre tonåren och deras valp - till synes en ljus labbe som flänger omkring i kopplet. De får syn på mamma och Harry som går först medan jag och Mandie står kvar på stället då lilla fröken doppar tassarna i vatten brynet. När de ser att även Harry inte är så gammal - precis som deras hund ska det såklart pratas lite på håll.

Kvinnan: Är det en valp?
Mamma: Ja, de är valpar bägge två.
Jag kommer nu ifatt dom med Mandie som "badat" klart.
Sonen: Vad är det för ras? Pekar på Harry.
Mamma: En jack russell terrier och er då?
Kvinnan: En labbe blandning. Den där stora då, vad är det?
Jag: En rottweiler på snart 5månader.
Nu ändras tonläget på kvinnan.
Kvinnan: Jaha, då ska vi inte hälsa.

De vänder på klacken och både jag och mamma står förvånat kvar. Sa verkligen kvinnan detta rakt ut? Och vem hade ens föreslagit ett möte mellan hundar? - nej inte vi iaf. Jag hade inget att få ut av det mötet med en flängande hund som troligen skulle vara väldigt på och som jag dessutom inte känner alls.

Ska man irritera sig på fördomsfulla människor med bristande kunskap skulle man inte göra annat än att vara irriterad hela dagarna, istället är det bara att beklaga att de inte fått se eller uppleva de jag fått med min lilla fröken och min ännu, lilla erfarenhet av rasen i allmänhet.

Men är det inte lite underligt, att man kan dra en hel ras över en kant? Visst, dåliga individer finns det väl inom alla raser, något som inte är önskvärt för någon men varför ska det dra ner ALLA och vad hände med att inte döma innan motsatsen bevisats? T.ex min tjej sitter lugnt och tittar medan andra hundar kan tyckas bete sig hur som helst och flänga omkring men ändå är det hon som är farligast.. underlig värld detta.
Och sedan, hur många valpar föds som farliga och aggressiva? Såsom jag fått lära är det inte speciellt ofta individer - ja, alla arter för denna delen som föds aggressiva utan det är något vi blir.

Jag har fått lära mig att det är insidan som räknas av mina föräldrar, underligt att andra vuxna människor som troligen "lär" ut samma sak inte lever som de lär. Tål att tänkas på.

Aja, nog om tråkigheter nu. Shake Shake - som hundarna gör, bara att skaka av sig och gå vidare! ;)

Imorgon bär det av till söderort igen för att först gå på valpkurs med kullen och sedan ska jag och Mandie hem till snälla Camilla och Johan som har kullbrorsan Ceasar för att sova över där då vi ska iväg tidigt på söndags morgonen till Eskilstuna för att ställa ut alla de härliga valparna för första gången - spännande!

Resten av vårat lilla gäng får stanna hemma och hålla ställningarna på hemmaplan tills vi kommer hem på söndag eftermiddag. :)

Lite roligt.. Inatt vaknade jag med en katt på ryggen(jag sover nästan alltid på mage) och en liten hund över benen samtidigt som jag låg helt intryckt då resten av vårt gäng också låg i sängen. Vad ska man säga, jag fick putta och buffa till mig lite plats för att somna om men mysigt har vi det. Vår stackars säng kommer ju snart att braka om vi ska fortsätta såhär! ;)

Sista kurs tillfället på kantarell kursen igår kväll, roligt som vanligt och Martie är jätteduktig tycker jag. Vi gjorde igår b.la en tom ruta - alltså att det inte finns några svampar i sökrutan, detta så att hunden ska kunna leta på utan att finna hela tiden, efter ett tag "hoppar" vi till nästa ruta där vi lagt ut svamp - så hundarna får lyckas. Martie tyckte den tomma rutan var helt onödig - han kände direkt att det inte fanns något åt det hållet jag försökte dra honom och gick direkt på den rutan där svampen fanns för att sedan börja leta sig utanför rutan men med samma intresse och nosen i backen och ser man på - hunden hittade vilda kantareller!

Ikväll kommer Caroline över till oss uppe i soltorp och det sista ska planeras inför min födelsedag, utöver planering blir det nog en massa babbel också men det hör till och är ju så roligt! :)

/ Hella.

2 kommentarer:

  1. Ja, man slutar aldrig att förvånas. En gång åkte jag tunnelbana med en kompis och hennes amstaffvalp. Mittemot satt en mamma med två barn och under flera stationer satt barnen och gosade med valpen. Sen frågade en utav dem vilken ras det var och när mamman hörde "amstaff" blev hon väldigt upprörd och tog med sig barnen längre bort i t-banevagnen...

    SvaraRadera
  2. Visst är det underligt att namnet på rasen "säger" mer än vad individen "säger". Väldigt underligt detta tycker jag men huvudsaken är att jag vet att jag har världens finaste lilla flicka här hemma, hur "skräck injagande" hennes rasnamn kan tyckas vara för vissa. :)

    SvaraRadera