fredag 15 april 2011

Flytande föda..

Så har jag inte uppdaterat bloggen på hela veckan, det finns en anledning. Det är nämligen så att jag i måndags var hos tandläkaren för att dra ut en visdomstand, tandläkar skräck och lite ynklig som jag blivit efteråt har jag mer eller mindre bara gjort det "nödvändigaste" och "måsten" denna vecka. Detta har gjort att jag denna vecka mer eller mindre levt på flytande föda då jag inte vågat tugga för risken att få upp nått i hålet där tanden satt.

Jag ryser i kroppen när jag tänker på ljudet som ekade genom min skalle när tandläkaren drog ut min tand. Han sa innan att det kommer att låta och att jag måte då skilja på ljud och smärta. Visserligen hade han rätt men ljudet i sig smärtade i hela kroppen!

Nu är det åter igen helg, så skönt och vi har fått ett underbart väder nu också! Ikväll ska jag träffa lite kompisar och Martie ska få övernatta hos kompisen Pedro och hans husse och matte som var så snälla och ställde upp som hundvakter denna helg då det krockade lite i min planering! Detta blir första gången någon annan utanför min familj som tar hand om Martie men jag är övertygad om att det kommer gå bra, Martie känner Pedros husse och matte och med Pedro vid sin sida känner Martie sig trygg. Dessutom är det bara tills imorgon. :)

Jag har dock en tråkig nyhet att dela med mig utav.. När Poison födde sina ungar den 26 mars kunde jag räkna till 7st, kanske fler? Poison höll sina ungar väl gömda och då man inte ska störa de två första veckorna kunde jag inte se hur många ungar det var exakt. Så vid ca 2 veckors ålder började de små undersöka buren och boet vart allt mer öppet, då jag kunde se att det endast var 2st ungar kvar. En förlust men jag var glad att dessa två verkade må bra, en liten ljus och en liten mörk bebis. Så denna vecka, jag kom in i hamster rummet för att på eftermiddagen fylla på mat. Den lilla svarta var redan uppe och satt i sandlådan medan Mamma Poison låg i boet, jag antog att hon låg och diade den lilla ljusa. Försiktigt fyllde jag på maten och den lilla mörka och Poison kom snabbt för att plocka åt sig.

Jag kikade ner i boet och såg den lilla ljusa ligga hela stilla, hjärtat for upp i halsgropen och jag stirrade blint på den - inte ett livtecken. Jag tog upp den och såg att den var hälften så stor som den mörka och inte alls lika utvecklad. Jag vet inte vad som kan ha gått fel i denna kull men en gissning är att Mamma Poison inte kunnat producera tillräckligt med mjölk, tidigare honors bröst har mer eller mindre varit alldels "utslitna" men på Poison syns det knappt att de har diat. Den ljusa lilla ungen hade heller inga synliga skador så jag tror inte mamma Poison har varit en dålig mamma heller. Detta är såklart mycket tråkigt, jag får försöka se glädjen i att den lilla mörka som för övrigt är en svart rex flicka mår bra!

Jag vill också bara meddela att jag är utan telefon och det går inte att nå mig förren på måndag tyvärr!

Sedan vill jag passa på och tipsa om en bok för de som är intresserade av hundrasen rottweiler. Nämligen, Rottweilern - en utmärkt brukshund av Ulla Barvefjord. Jag som annars är en snigel läsare läste ut denna bok på nolltid. Otroligt mycket information rörande flera områden vad gäller hund och denna ras samt att den är skriven på ett lätt och roligt sätt som gör att man lätt fastnar!

Idag var det sista dagen för prao-eleverna som varit här i ca 2 veckor nu. De bägge två har varit så duktiga och det har verkligen varit en enorm hjälp att ha dom här. Idag gjorde vi lite utöver det vanliga, nämligen att köra lite klickerträning och sök innan killarna fick varsitt påskägg och ett kort på alla hundarna som minne.

Nästa vecka är det påsklov och många hundar är lediga med sina familjer. Jag hoppas då komma iväg någon dag och äntligen(!) få köpa en massa vårblommor och sätta utomhus!

Trevlig helg!
/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar