torsdag 18 april 2013

Hundmöteskurs, tillfälle 2

Trött tjej.. ;)

I förra veckan började Mandie på en hundmöteskurs hos Dogspirit för instruktör Susann Fagerman. Det är ju nämligen så att min lilla hund har en fobi för stora svarta hundar, desto mer päls desto farligare också.. Denna fobi dök upp för ett par månader sedan, till synes från ingenstans då inget har inträffat och speciellt inte med en stor svart hund så jag tycker det är lite märkligt faktiskt. Sen vet jag inte riktigt vad hon vill vid dessa möten heller, alltså om det är osäkerhet "hjälp det kommer ett stort svart monster emot mig som ska döda mig" eller om det är ren frustration för att hon inte får komma fram då hon faktiskt aldrig varit arg vid möten där hon fått träffa andra hundar och hittills fungerat med alla hundar. Under dessa möten kan hon skälla och dra fram i kopplet men oftast handlar det om att hon fryser och blir svår att nå/avleda. Jag har ju jobbat med henne sedan dag 1 när jag såg detta och tycker det har gått framåt men man ska ju ha tillfällen att träna på också så nu jäklar ska vi gå på kurs och få träna som bara den och förhoppningsvis kan kanske Susann som ser det "utifrån" se något vi missat och ge oss några tänkvärda tips i den fortsatta träningen. :)

Kursen vi går på tycker jag är jättebra upplagd då vi ska vara på olika platser så hundarna inte vänjer sig allt för mycket på platsen och om hundarna blir "för vana" vid varandra eller kanske t.o.m vänner kommer säkra hundar utifrån att lånas in. I förra veckan var vi på vårt första kurstillfälle som enbart bestod av teori och igår var vi iväg på det andra tillfället där vi började arbeta med hundarna.

Detta gjorde vi/Så gick det:
Igår jobbade vi mycket kontakt med hundarna samt följsamhet på det avstånd våra hundar klarade ifrån de andra. Vi tränade också på att kunna gå in framför hunden och få den att söka kontakt(tänk att använda sig utav i ett möte när hunden tittat på den andra hunden men innan reaktionen kommer) samt att kunna få med sig hunden och byta riktning för att slippa ett möte tätt inpå varandra. Jag tycker att alla hundarna skötte sig så fint igår och vi tränade även möten mot varandra, två och två mot varandra eller att den ena stod still och den som kom och gick vek av på lagom avstånd anpassat till just den hunden. För lilla fröken Mandie gick det såhär under gårdagen: När vi kom till parkeringen stod två andra kurs deltagare vid sina bilar och pratade, då spände sig fröken i bakluckan och reste raggen. Jag väntade tills de gått en bit innan jag tog ut Mandie och direkt var det ett glatt kroppsspråk som bara ville fram till de andra hundarna. Väl inne på planen där vi samlades tittade hon lite intresserat på de andra men brydde sig sedan inte mer. Under själva träningen brydde hon sig inte heller nå mycket än att titta och det var först när den stora svarta cane corson började leka med sin matte som hon hoppade ut i kopplet och ville dit. Som jag såg det "jag vill leka/jag vill ha din leksak" men det gick lätt av avleda. När vi sedan stod i grupp och jobbade med våra hundar och kontakt medan en av kursdeltagarna gick runt oss och jobbade med sin hund reagerade hon på den svarta labben genom ett utfall men det var inte kraftigt och så snart jag fått upp godis var hon tillbaks hos mig. Jag tror Mandie ser lite såhär på sina kurs kamrater: De två små hundarna brydde hon sig inte så mycket i, fick hon skulle hon säkert vilja jaga de. Den svarta labben som var just som en labbe, glad ;) skulle hon säkert vilja trycka till lite, Mandie förstår inte varför man ska vara så överdrivet glad och cane corson skulle hon säkert leka med eller knycka hennes leksak. Sammanfattningsvis: Jag är nöjd, jag tycker det gick över förväntan att träffa gruppen då jag trodde hon skulle reagera mer på just de två stora svarta men det gjorde hon inte och speciellt inte när jag jobbade med henne. Nu ska vi ut och testa våra nya "verktyg" och ser fram emot nästa vecka på kursen och vad de har att erbjuda.

Ingen gillar väl när ens hund beter sig oartigt/ouppfostrat under promenaden och ja, det är klart jag skäms när hon gör det men med de nya verktygen från kursen i ryggsäcken kände jag idag då jag på håll såg två svarta hundar som Mandie inte är allt för förtjust i att nu jäklar ska det tränas! Så vi gick rakt in i mötet, jobbade på med kontakten och belönade när hon bara tittade på de eller tog kontakt med mig. Gick in framför Mandie när de närmade sig, gick kanon tills de var mitt för. Då drog hon fram i kopplet men vet ni vad? Jag höll bara i kopplet och smackade med läpparna som jag oftast gör för att få kontakt och min hund vänder och tar godiset - Wiie! Sen nosade hon lite i marken innan hon var helt tillbaks hos mig och vi kunde fortsätta framåt. Jag tror minsann vi ska lösa vårt problem, bara vi får komma ut och träna ;)

Så kan vi bara tillägga att min hund är inget monster ;)
Hon älskar sina hundvänner och leker så fint med de och tvåbenta varelser ska vi inte tala om! Fick man skulle man ju möjligen pussa ihjäl dom!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar