fredag 30 november 2012

Snön har anlänt!


Adventstjärnan hänger på sin plats, adventstaken också. I helgen ska de bakas pepparkakor och julpyntas lite mer. Och som pricken över I:t föll den första riktiga snön här i Danderyd igår. Så himla vackert och mysigt det är, nu är det bara att hålla tummarna för att snön ska få stanna, kanske man t.o.m vågar sig på att önska sig lite mer snö? ;)

Söta lilla Sven blir nu i december 6 månader gammal. Här på bilden sitter han och ger mig en sur blick för att jag "spökat" ut honom med en av hundarnas jul luvor. Sedan Sven var en riktig liten kattunge har jag klickat in honom, en rolig liten aktivitet bara men givetvis vore det roligt om man också senare kunde klickerträna katten!
Sagt och gjort, för ett tag sedan började vi träna lite på skoj. Sven är ganska så lättmotiverad, han äter ju allt och dessutom är det enkelt att belöna honom med lek. Min tanke var att vi skulle börja med något enkelt så det fick bli att sitta ner.
Så gick det:
I början höll jag en liten korvbit och förde den över Svens huvud, ni vet som man gör när man lär sin lilla valp att sitta. När Sven satte ner baken i golvet fick han klick och belöning. Han ville när han satt ner baken sätta upp sina framtassar på min hand men jag fick se till att vara snabb med att klicka innan han gjorde detta och sakta men säkert satt han ner med alla fyra tassarna i golvet. Därefter började vi utöka med att jag inte gjorde en lika tydlig handrörelse, t.ex så förde jag inte handen hela vägen utan kanske halva osv. Inga konstigheter. Igår utökade vi yttligare ett steg, jag började lägga på ett kommando: Sitt. Och plockar bort handhjälpen ännu mer. Så igår höll jag handen endast framför hans ansikte still och sa sitt varpå katten satte sig ner på rumpan med alla tassarna i golvet.
Sammanfattning: Vi ska fortsätta träna på sitt och kanske kan han sätta sig ner på endast kommandot om ca 1 vecka. Jag lovar att lägga upp en film ;)
Sven är som sagt ganska så lättmotiverad och tycker om att träna. Stora skillnaden på honom och hundarna är väl koncentrationen och uthålligheten. Det blir kanske 5 minuters intensiv träning med mircopauser innan han börjar tappa koncentrationen. Dessutom har han ju såklart inte samma arbetsvilja som hundarna men det är roligt och trött blir han helt klart efter ett pass. Han kan ju leka i en evighet innan han somnar men efter sin 5-minuters träning måste han vila lite hehe.

I helgen har vi inget speciellt på schemat mer än att vara hemma och fixa. För hundarnas del blir det långa härliga promenader i skogen, plumsa runt i snön och leka! :)
Vad ska ni göra i helgen?

Önskar er alla en trevlig helg!
/ Hella.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Visst är det, det är tufft att det går att klickerträna vilken levande individ som helst, bara man hittar rätt belöning! :)

      Radera